Mottó: „Alles ist ein
Marchen” (Novalis)
Szász
Ilona meseíró, bábszínházi dramaturg. Budapesten született. 1976-ban végzett az
ELTE magyar-könyvtár-esztétika szakán. Sokáig gyermekkönyvtárosként
dolgozott. Közben bábozást tanult, így
közel került a bábszínház világához, ahol forgatókönyv- és mesejátékíróként is
kipróbálhatta magát. Három gyönyörű mesekönyv szerzője: A mindentvarró tű (General Press, ill. Szegedi Katalin), Cókmók, a morgolódó szekrénymanó
(General Press, ill. Gyöngyösi Adrienn), és az idén megjelent Álomszövő Pendula
(Naphegy kiadó, ill. Szegedi Katalin).
Szász Ilona a tőle
megszokott közvetlen hanggal indítja a történetet: „Valamikor réges-régen,
dédanyáink idejében…” Tekinthetjük akár a szerző védjegyének is, hiszen
mindhárom meséjét ezzel a kezdőformulával indítja, mely egy távoli, mégis
ismerős világba invitálja az olvasót. Nem nehéz kitalálni, milyen célzatosság
rejlik e mögött a mondat mögött. A valóság illúzióját szeretné kelteni az
olvasóban. A valóság meseivé tételének szándéka abból a kettősségből fakad,
mely áthatja az egész történetmondást: a korhű alakokat felvonultató, a
környezet valóságos, korhű ábrázolása elegyedik
klasszikus mesemondói hagyományokkal.
A szerző írói
stílusának másik sajátos vonása az a közvetlen hang, mellyel a gyerekeket
megszólítja: „Ha szót fogadtok, és gyorsan a paplan alá bújtok, elmesélem
markoláb történetét”, „Ha most azonnal nem bújtok be a dunyha alá, hanem tovább
rosszalkodtok, akkor majd elvisz benneteket a bakucs…” vagy a mese végén „Most
hunyjátok le a szemeteket, mert a tündér megszőtte a ti álmotokat is.” Ez
nemcsak formai szempontból lényeges, hisz keretbe zárja a történetet, hanem
lélektani alapja van: a mesei attitűd kialakításában, a ráhangolódásban segíti
a kis mesehallgatót. Mindez a nagy mesemondói tapasztalatról tanúskodik.
Pendula története azt
igazolja, hogy a mese az emberi élet epikuma, mely az emberi logikán túl más
formát tud adni a létezésnek. Egy olyan világ felismerése áll mögötte, ahol
nincsenek határok, amiket át ne lehetne törni, nincs véletlen és hiba, amelyik
jóvátehetetlen ne volna. Nincs ledönthetetlen korlát, nincs rossz vég, nincs
leküzdhetetlen akadály. Ezekből a lehetőségekből választja ki a mese írója azt,
ami korrekciója az emberi életnek. Pendula álmodozásait, a képzeletben vetett
hitét, fantáziaszülte meséit édesanyja, Kalapos Marie elítéli, de a mese
végkifejletében belátja, mily fontos eleme ez a mindennapi életnek. Szász Ilona
olyan főhőst formáz Pendula alakjában, melyet saját világképe alapján gyúr
össze. A hit, a szeretet, a jóság, a találékonyság, a képzelet és a fantázia
az, ami mindig elmozdítja az emberi sorsokat egy élhetőbb világ, életsors felé
– üzeni a főhős által a mese szerzője.
Pendula és Füstfaragó
Jakab, Kalapos Marie és Kaptafa Tónió egymásra találása, akárcsak Málika és Cérnácska Szabócska boldog
házassága A mindentvarró tű című mese végén ugyanazt az optimizmust példázza,
mint ami klasszikus tündérmesék boldog végkifejletének alapvető funkciója: az
ember igazságba vetett hitének, pozitív
világfelfogásának kifejezése. És ez nem más, mint a mesevilág irodalmi
megformázásának művészi célja. Ezért kell elpusztulnia Cápafogó Konrádnak (A
mindentvarró tű), a gonosznak, és ezért kell megjavulnia Álomrabló Markolábnak
az Álomszövő Pendulában. A rend helyre áll, mert a rendnek győznie kell a káosz
felett, a jónak a gonosz felett.
Szász Ilona meséje a
klasszikus mesék megszokott tartalmi, szerkezeti modelljére épül. A szereplők
és minden más mesei elem a tündérmesékre jellemző hagyományos funkciók szerint
működik. Ezt a kétpólusú világot a szerző egyéni képzelete teremtette múlt
század eleji világ öleli körbe, világ, mely a realitás képzetét sugallja. És ez
ismét egy sajátos jellemzője Szász Ilona meséinek: a mese történeti szálát egy
részletekre figyelő, a korhű leírás, hangulatos bemutatás kíséri, mely kitér a
régi ruházat, a viselet, bizonyos foglalkozások, terek, épületek bemutatására. Az
adott kor tárgyi megjelenítésében, a leírások, ábrázolások megelevenítésében
kétségtelenül nagy szerep jut az illusztrációknak. Szegedi Katalin szemein
keresztül látjuk a szerző által elképzelt világot. A részletes és hangulatos
szegedikatalinos illusztrációk, ahogy már tőle megszoktuk, leheletfinom,
érzékletes és gazdag lenyomatát képezik ennek a mesei világnak. Meseíró és
illusztrátor kétségtelenül összeillenek, egymást kölcsönösen inspirálják ebben
az értékalkotó, meseteremtő művészi munkában.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése